Skoleartikler på et bord

God skolestart eller skoleskift

Det handler om at hjælpe lærerne til at hjælpe dit barn. Derfor er det vigtigt, at lærerne er forberedt bedst muligt på, hvad der er dit barns behov. Herunder også pædagogerne fra SFO, så der tænkes i en helhedsløsning.

Netværksmøde

Udgangspunktet er et møde mellem dig som forælder, skolen, SFO, daginstitution og PPR – et såkaldt overleveringsmøde, hvor daginstitution og tale-hørekonsulenten fra PPR kan fortælle om deres viden og erfaring fra dagligdagen, specifikke indsatser og test. PPR skal komme med en indstilling til, hvorvidt der er behov for støtte i forbindelse med skolestart.

På dette møde kan du også bidrage med din viden og erfaringer fra hverdagen med høretab. Husk, at du kender dit barn bedst.

PPR har også ansvar for at formidle generel viden om at have en elev med høretab i klassen, vurdere de forskellige skole- og SFO lokalers egnethed og vurdere eventuelle akustiske forbedringer og høretekniske løsninger og finde egnede kurser til lærere og pædagoger. Jo mere der bliver bidraget med, jo bedre grundlag er der for en god start. Det er ikke sikkert, det foregår på overleveringsmødet, men det er vigtigt, der laves aftaler om, hvordan PPR får givet skolen denne viden forud for skolestart.

Det kan også være på dette møde, at I taler for, at der tilknyttes et fast vikarkorps til klassen, da det vil minimere antallet af voksne, der skal instrueres i dit barns høretab og udstyr.

Vær opmærksom på, at der bliver skrevet referat med de aftaler, som laves på mødet og slut af med at få sat en dato i kalenderen for næste møde. Det afgøres her, om der er behov for et ekstra møde forud for skolestart eller umiddelbart efter skolestart. Herefter omtaler man møderne som netværksmøder – det vil sige, at det er netværket fra skole, SFO og PPR som deltager sammen med dig som forælder.

Rådgivning
Ung dreng. Han har en grøn jakke på. Han har en rygsæk på. Han kigger ind i kameraet og smiler.

Denne vejledning er målrettet dig, hvis barn med høretab skal starte i skole. Vejledningen er udarbejdet som en værktøjskasse og består af en række materialer, du som forælder kan bruge i samarbejdet med dit barns skoleledelse, pædagoger, lærere og din lokale tale-hørekonsulent for at sikre, at dit barn får en god skolestart og de bedst mulige rammer for både faglig udvikling og social trivsel.

Deltag på et personalemøde

Vi opfordrer altid til, at du deltager på et teammøde, så alle lærerne omkring barnet kan blive orienteret om de behov, som høretabet skaber for dit barn og de aftaler, der er lavet om f.eks. brug af høreteknik. Det samme gælder for SFO’en, hvor man kan deltage på et personalemøde.

Her er nogle punkter, der kan være gode at komme ind på til mødet:

  • Fortæl lidt om dit barn: Er der særlige opmærksomhedspunkter? Hvad virker godt? Hvad er udfordrende?
  • Præsentér dit barns høretekniske udstyr og lad dem alle prøve, så de efterfølgende kan betjene det. Det gælder også eventuelle høretekniske hjælpemidler
  • Lav en folder/quick guide, som kort introducerer brug af høreteknisk udstyr og fejlfinding. 
  • Tal om god akustik og understreg, at det er afgørende for dit barns indlæring og trivsel
  • Opfordr lærerne og pædagogerne til at bruge dig som forælder som en sparringspartner
  • Spørg eventuelt om dit barns kontaktperson fra høreklinikken/audiologisk afdeling har mulighed for at deltage sammen med dig. 

Information til de andre forældre

Det er en god idé kort at fortælle om dit barns høretab til de øvrige forældre i klassen, så de kan være med til at tale med deres børn om, hvad det betyder, at man har et høretab. Det kan enten ske på det første forældremøde eller ved at sende et brev rundt til de øvrige forældre i klassen. Læs om, hvad der er godt at fortælle om her:

Gode råd, Artikel
To unge piger. Den ene har en hvid bluse på. Den anden har en lilla bluse på. De sidder ved et bord. De er bøjet ind over et stykke papir, som den ene skriver på.

Det kan være en god idé, at fortælle om dit barns høretab til de øvrige børn og forældre i klassen. Her kan du læse nogle tips til, hvad der er godt at fortælle om.

Besøg klassen i ny og næ

Kig forbi klasselokalet en gang imellem. Pludselig lægger du mærke til støjen fra vejen, fordi vinduerne en dag står åbne. Eller du opdager, at dit barn med den nye bordopstilling sidder meget uhensigtsmæssigt og uden mulighed for at få et godt overblik over klassen, og hvem der siger noget, hvornår.
Det giver også mulighed for lige at tjekke op på, om der er styr på brugen af de høretekniske hjælpemidler. Er lyden f.eks. høj nok eller klar nok? Er udstyret opladet og klar til brug? Er der de nødvendige kabler til opkobling til et eventuelt smartboard, så der kan komme god lyd, når der skal afspilles film eller videosekvenser? De fleste skoler har en IT-ansvarlig, som kan hjælpe med at få det høretekniske udstyr koblet op på skolens udstyr, hvis det ikke fungerer.

Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun sidder ved et bord. Hun har en blyant i hånden. Hun kigger ned på et stykke papir.

Høretekniske hjælpemidler i skolen hjælper dit barn til at høre, hvad både lærere og de andre elever siger. Der findes mange forskellige typer af høretekniske hjælpemidler.

Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun kigger op.

Godt lyttemiljø og en god akustik har afgørende betydning for, hvor godt dit barn hører.