Fremmedsprogsundervisning

Tidligere mente man, at det generelt var svært for børn med høretab at lære andre sprog i skolen som f.eks. engelsk og tysk.

Derfor var der også tidligere flere børn, der blev fritaget for fremmedsprog. I dag taler vi om, at børn og unge med høretab kan lære flere fremmedsprog. Vi skal altid være opmærksomme på, at børn lærer meget forskelligt, samt være opmærksomme på, om de kan høre lydene med deres høreteknologi.

For langt de fleste gælder, at jo tidligere og oftere børnene hører og lytter til et fremmedsprog, jo nemmere bliver det for dem at lære det nye sprog. På samme vis anbefaler man også forældre at tale deres eget modersmål til barnet med høretab, selvom det betyder, at barnet bliver tosprogligt, fordi forældrene har forskellige modersmål.

I mange sammenhænge er det afgørende at kunne tale og forstå fremmedsprog. For nutidens børn og unge er f.eks. engelsk helt afgørende, når de skal klare sig i uddannelsessystemet og på fremtidens globale vilkår. Her er tre ting, det er godt at være opmærksom på, når dit barn med høretab skal lære fremmedsprog:

  1. Der er forskel på fremmedsprog. Sproglydene i de enkelte sprog har stor indflydelse på, hvor let det er for et barn med høretab at lære sproget. Nogle børn og unge med høretab oplever f.eks., at det er nemmere at lære tysk end engelsk, fordi sproglydene på tysk ligger meget tættere på de lyde, vi kender fra det danske sprog.
  2. Hav høje forventninger. Har dit barn svært ved at lære fremmedsprog? At blive fritaget fra sprogundervisning, sådan som mange børn og unge med høretab tidligere er blevet, kommer ikke nødvendigvis barnet til gode på den lange bane. Måske er det i stedet ekstra ressourcer og mere opbakning fra både lærere og forældre, der skal til? Det er vigtigt at sætte barren højt – også for børn med høretab.
  3. God lyd er vigtigt. Overvej at bruge FM-system eller et mikrofon-system i sprogfagene, så dit barn får lyden så tæt på øret som muligt. Det er vigtigt, at dit barn ikke skal anstrenge sig for at høre de nye sproglyde.

Kilde: Merete Lilhauge, sproglærer på Frijsenborg Efterskole

Læs meget mere om fremmedsprog her:

Artikel
Skoleartikler på et bord

Her kan du få råd til, hvordan dit barn med høretab kan lære fremmedsprog