Vi hører med hjernen
Hos børn med høretab er det auditive område i hjernen svækket. Derfor skal det auditive område trænes konstant og hver dag, for at blive styrket og indhente den tid, hvor området ikke er blevet stimuleret nok pga. høretabet.
Hjernens arkitektur
Hjernens grundlæggende arkitektur skabes gennem en proces, der begynder tidligt i livet og fortsætter ind i voksenalderen. Gener og oplevelser former kvaliteten af hjernearkitekturen og etablerer enten et solidt eller skrøbeligt fundament for al den læring, sundhed og adfærd, der følger. Hjernens forbindelser, eller netværk, bliver styrket, når de bliver brugt. Forbindelser, der bliver brugt meget, bliver stærkere og permanente, mens forbindelser, som ikke bruges, bliver svage eller går i opløsning.
Film: Lær mere om hjernens forbindelser og hvorfor oplevelser i de allerførste år har en livslang effekt på hjernen. ©Center for the Developing Child at Harvard University.
Hjernens plasticitet: De auditive områder i hjernen skal trænes
Hjernens plasticitet betyder, at hjernen kan omstrukturere sig selv. Hvis de auditive områder i hjernen - dem, der opfanger og bearbejder lyd - ikke bliver stimuleret nok, kan de visuelle områder tage over. Det vil sige, at de områder i hjernen, der burde bearbejde auditive indtryk, i stedet bliver brugt til at bearbejde indtryk fra øjnene. Hvis hjernen har omstruktureret sig på den måde, vil barnet ikke kunne komme til at forstå og bruge talesprog på niveau med sine jævnaldrende normalthørende kammerater.
AVT (Auditory Verbal Therapy) er en behandlingsmetode, hvor fokus er på at udvikle hjernens auditive område, som er understimuleret på grund af høretabet. Hjernens plasticitet er mest påvirkelig i de første leveår, og særligt de første tre et halvt år er kritiske i forhold til udvikling af det auditive område. Derfor gælder det om at komme så tidligt i gang som muligt med høreteknik og AVT.
Podcasts om hjernens plasticitet
I podcasten "24 spørgsmål til professoren" fortæller Lone Percy-Smith, ph.d. i pædiatrisk audiologi fra Rigshospitalets Center for Hørelse og Balance og adj. professor ved Aalborg Universitet, om hjernens plasticitet og hvordan den auditive sans hos børn med høretab kan styrkes. Lyt med her.
Film - Vi hører med hjernen. Lone Percy-Smith, ph.d. i audiologopædi, forklarer hvorfor det er så vigtigt at stimulere barnets auditive område i hjernen.
I filmen henviser Lone Percy-Smith til artiklen Cross-modal plasticity in developmental and age-related hearing loss: Clinical implications, af Glick og Sharma, fra 2017.
I artiklen herunder kan du fordybe dig endnu mere i sammenhængen mellem hjernens plasticitet og udvikling af gode auditive og sproglige færdigheder hos børn med høretab.