Illustration af et ansigt på en baby. Lyde kommer ind via ørerne og bliver ledt op til hjernen hvor de skal fortolkes.

Vi hører med hjernen

Hos børn med høretab er det auditive område i hjernen svækket. Derfor skal det auditive område trænes konstant og hver dag, for at blive styrket og indhente den tid, hvor området ikke er blevet stimuleret nok pga. høretabet.

Hjernens arkitektur

Hjernens grundlæggende arkitektur skabes gennem en proces, der begynder tidligt i livet og fortsætter ind i voksenalderen. Gener og oplevelser former kvaliteten af hjernearkitekturen og etablerer enten et solidt eller skrøbeligt fundament for al den læring, sundhed og adfærd, der følger. Hjernens forbindelser, eller netværk, bliver styrket, når de bliver brugt. Forbindelser, der bliver brugt meget, bliver stærkere og permanente, mens forbindelser, som ikke bruges, bliver svage eller går i opløsning. 

Film: Lær mere om hjernens forbindelser og hvorfor oplevelser i de allerførste år har en livslang effekt på hjernen. ©Center for the Developing Child at Harvard University

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Hjernens plasticitet: De auditive områder i hjernen skal trænes

Hjernens plasticitet betyder, at hjernen kan omstrukturere sig selv. Hvis de auditive områder i hjernen - dem, der opfanger og bearbejder lyd - ikke bliver stimuleret nok, kan de visuelle områder tage over. Det vil sige, at de områder i hjernen, der burde bearbejde auditive indtryk, i stedet bliver brugt til at bearbejde indtryk fra øjnene. Hvis hjernen har omstruktureret sig på den måde, vil barnet ikke kunne komme til at forstå og bruge talesprog på niveau med sine jævnaldrende normalthørende kammerater. 

AVT (Auditory Verbal Therapy) er en behandlingsmetode, hvor fokus er på at udvikle hjernens auditive område, som er understimuleret på grund af høretabet. Hjernens plasticitet er mest påvirkelig i de første leveår, og særligt de første tre et halvt år er kritiske i forhold til udvikling af det auditive område. Derfor gælder det om at komme så tidligt i gang som muligt med høreteknik og AVT. 

Podcasts om hjernens plasticitet

I podcasten "24 spørgsmål til professoren" fortæller Lone Percy-Smith, ph.d. i pædiatrisk audiologi fra Rigshospitalets Center for Hørelse og Balance og adj. professor ved Aalborg Universitet, om hjernens plasticitet og hvordan den auditive sans hos børn med høretab kan styrkes. Lyt med her

Hjernekassen logo
Nyhed

Programmet Hjernekassen på P1 sætter i denne uge fokus på høretab hos børn og på hjernens centrale rolle i “høremiraklet”: at moderne høreteknologi og AVT kan give en kunstig hørelse til børn med høretab. 

Film - Vi hører med hjernen. Lone Percy-Smith, ph.d. i audiologopædi, forklarer hvorfor det er så vigtigt at stimulere barnets auditive område i hjernen.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

I filmen henviser Lone Percy-Smith til artiklen Cross-modal plasticity in developmental and age-related hearing loss: Clinical implications, af Glick og Sharma, fra 2017

I artiklen herunder kan du fordybe dig endnu mere i sammenhængen mellem hjernens plasticitet og udvikling af gode auditive og sproglige færdigheder hos børn med høretab.

Illustrationen viser en mor i profil som taler med sin baby. Lyd vises som flydende linjer der går ind via ørerne og optil babyens hjerne.
Artikel

Fra ørerne til hjernen

Ørernes opgave er at lede lyd videre til hjernen. Hjernens opgave er at bearbejde disse lyde, så de giver mening. Uden hjernens bearbejdning af lydene ville vi ikke forstå de lyde, som ørerne opfanger. Det er derfor afgørende, at hjernens auditive område påvirkes af lyd, så hjernen lærer at opfatte og bearbejde lyd. Hjernen skal så at sige have lytteerfaring. Dette er særligt vigtigt at huske på, når jeres barn med høretab får høreapparat, bahs eller CI. Hjernen hos et barn med et medfødt høretab mangler allerede fra fødslen lytteerfaring på grund af manglende stimulation af hørecenteret....