Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun kigger op.

Akustik og lyttemiljø

Hvorfor er lyttemiljø og akustik vigtigt?

Et godt lyttemiljø - herunder gode akustiske forhold - har stor betydning for, hvor godt dit barn hører i et støjfyldt miljø, hvor godt dit barn kan koncentrere sig, og hvor godt dit barn lærer nyt.

Bliv klogere på lyttemiljø via Decibels podcast

Du kan også blive klogere på sproglig udvikling og lyttemiljø for børn med høretab ved at lytte til Decibels podcastserie "Ny i høretab": "Afsnit 4 - Sproglig udvikling og lyttemiljø for børn med høretab": 

Lyt via Spotify 

Lyt via Apple Podcast

Herunder kan du høre et lille klip fra seriens afsnit 4: 

Akustik og efterklangstid 

En god akustik handler grundlæggende om, at jo mindre efterklangstid, jo bedre, fordi det gælder om at få lyden til at fortone sig i et rum, så den ikke hænger og forstyrrer. Efterklangstiden er den tid i sekunder, det tager for en lyd at falde med 60dB, efter den er stoppet – f.eks. et klap (www.da.wikipedia.org). Efterklangstiden kan også beskrives som "ekko" eller "rumklang". 

Størrelsen og formen på rummet og materialerne, altså overfladerne i rummet som vægge og lofter, er afgørende for efterklangstiden og dermed for en god akustik. Store lokaler og hårde overflader af beton og murværk giver længere efterklangstid. Et eksempel er en kirke, hvor der er en ’rungende lyd’. Bløde og porøse overflader giver derimod en kort efterklangstid.

Et af de problemer, man typisk oplever, hvis akustikken ikke er i orden, er lang efterklangstid. I et klasseværelse, hvor man skal kunne høre, hvad læreren siger, eller have mulighed for at lave gruppearbejde, er det uhyre vigtigt, at efterklangstiden er kort. Er den for lang, vil talen være utydelig, og man vil automatisk tale højere og højere for at kunne høre sig selv og sine kammerater. Har man yderligere et høretab, er man særligt udsat, da det vil blive unødigt svært at følge med i f.eks. lærerens tale eller gruppearbejde. Sproglydene "blandes", og det bliver umuligt for eleven med høretab at følge med. 
Mai-Britt Beldam, Ecophon A/S

 

Dét kan du selv gøre for at sikre bedre akustik

Bløde dele som gardiner, tæpper, puder, duge på bordene, fletkurve, tennisbolde under stoleben og brug af hjemmesko er de billigere løsninger, og akustikplader, der kan sættes i loft eller på vægge er de dyrere løsninger.

Husk...

God akustik kommer alle børn og voksne til gode - ikke kun barnet med høretab. 

Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun har en blyant i hånden og skriver på et stykke papir.

Det er vigtigt for alle elever i klassen, at der er et godt lytte- og kommunikationsmiljø med mindst mulig støj, da det er med til at sikre en bedre indlæring.

Trælegetøj. Et lilla klaver og en farverig gyngestol.

Bygningsreglementet er en bekendtgørelse, som detaljeret beskriver de krav, Byggeloven rummer. Bygningsreglementet rummer bl.a. regler i forhold til efterklangstid og øvrige lydforhold.

En gruppe børn. De sidder i rundkreds. En lyshåret pige trækker noget op af en sæk.

At lytte i støj og over afstand er svært for alle - men det er særligt udfordrende for børn med høretab.