LYT IGEN
I et samarbejde mellem Decibel, Center for Hørelse og Balance på Rigshospitalet og Multisensory Experience Lab på Aalborg Universitet (AAU) skal LYT IGEN udvikle metoder, der giver børn med høretab de bedst mulige vilkår for at indgå i faglige og sociale fællesskaber på lige fod med deres kammerater med normal hørelse
LYT IGEN projektet blev afsluttet med et seminar. Læs mere i linket herunder.
Covid-19 har haft stor indflydelse på vores dagligdag. Nogle af de nye tiltag som f.eks. mere udeskole og online undervisning er særligt udfordrende for børn med høretab. Det gør det vanskeligere for børnene at udvikle sig på linje med deres jævnaldrende både socialt, sprogligt og fagligt.
Gode hørestrategier er nødvendige
Ny høreteknologi, høretekniske hjælpemidler og et øget fokus på rehabilitering gør, at langt de fleste børn med høretab i dag inkluderes i grundskolen og får samme muligheder som deres jævnaldrende kammerater. Men trods det gode udgangspunkt er børnene stadig udfordrede. Afstand til lydkilden og støj fra omgivelserne er fortsat børnenes største fjender, og derfor er gode hørestrategier en nødvendighed.
Resultater fra det afsluttede forskningsprojekt IHEAR – i skole med høretab peger på, at børn, der kæmper med at høre i støj, klarer sig bedre, når tale og lyd er adskilt. Det betyder, at børn, som er opmærksomme på, hvordan de placerer sig optimalt i forhold til støj og til selve lydkilden, vil være bedre til at håndtere udfordrende lytte-situationer. Træning af rumlig opmærksomhed kan være med til at klæde børnene på til selv at mestre disse udfordringer.
Nye værktøjer til børn, forældre og fagfolk
LYT IGEN vil udvikle en ny metode til at træne den rumlige opmærksomhed hos børn med høretab ved hjælp af virtual reality-teknologi (VR-briller). VR-teknologi bliver i stigende grad anvendt indenfor rehabilitering og træning af specifikke færdigheder for både børn og voksne. Imidlertid er det første gang, at denne type VR-teknologi bliver brugt til træning af børn med høretab. I projektet indgår 26 børn og unge med høretab mellem 9-12 år. Børnene involveres direkte i form af fokusgruppe-interviews og spørgeskemaer, og en mindre gruppe børn er med til at udvikle en prototype på de træningsværktøjer, VR-spillet skal indeholde, og et tilhørende reflektionsværktøj.
Forældre og fagfolk omkring børnene involveres også i projektet via interviews og dialogmøder. En del af målet med LYT IGEN er også at udvikle konkrete, praksisrettede materialer som informationsmaterialer, tjeklister, skabeloner for strukturerede handleplaner og observationsskemaer. Det skal sikre, at viden fra projektet bliver lettere at implementere i hverdagen for både familier, lærere, pædagoger og tale-hørekonsulenter.