Ung dreng. Han sidder ved et bord. Han leger med en kuglebane. Han kigger op på en voksen ved siden af.

Specialer og ph.d.'er tilknyttet Decibel

Her finder du en oversigt over specialer og afhandlinger tilknyttet Decibel.

Specialer og afhandlinger tilknyttet Decibel er udarbejdet i overensstemmelse med det nationale adfærdskodeks for integritet i dansk forskning.

Tilknyttede ph.d.’er: 

Born deaf – growing up hearing. Outcomes of Pediatric Cochlear Implantation in Denmark (Lone Percy-Smith, 2016)

Tilbud om pædiatrisk cochlear implantation (CI), introduktion af neonatal hørescreening (UNHS) og tilbud om bilateral CI har markant ændret forskningsområdet indenfor pædiatrisk audiologi. Nærværende afhandling undersøgte effekten af den medicinske og tekniske intervention i forhold til auditivt, talesprogligt og socialt udbytte for den første generation af børn med CI i Danmark.

Musik og høretab. Sammenhænge mellem musikopfattelse og individuelle faktorer hos 7 – 12-årige danske børn med høretab (Nille Elise Kepp - igangværende projekt)

 Udvikling af et valideret testbatteri for musikopfattelse hos børn med høretab og høreteknologiske hjælpemidler. Formålet med dette projekt er at udvikle et testbatteri til at måle musikopfattelse hos børn med høretab.  Testbatteriet vil blive testet på hørehæmmede børn med CI, høreapparater og BAHS samt på en normalthørende kontrolgruppe. Resultaterne fra testbatteriet vil blive analyseret for at undersøge, om der er forskel på, hvordan børn med forskellige høreteknologiske hjælpemidler opfatter musik.

Dette ph.d.-projekt er finansieret af William Demant Fonden. Læs mere om projektet her: 

Dreng med VR-briller på testes i lydstudie sammen med forsker

Fra 2017-2021 var audiologopæd Nille Elise Kepp tilknyttet Decibels videnscenter med sit ph.d.-forskningsprojekt om musikopfattelse hos børn med høretab.

 

 

Tilknyttede specialer: 

Høretab mellem linjerne? – En kortlægning af inferensfærdigheder hos børn med høretab i den nye generation

Kortlægning af viden om inferensdragningsfærdigheder i læsning hos den nye generation af børn med høretab (født efter UNHS, tilpasset med bedst mulige høreteknologi og stimuleret med talesprog) gennem et systematisk litteraturstudie med inddragelse af en mindre empirisk stikprøve fra en dansk kontekst.

Forfatter: Ida Vestergaard Øyan

Årstal: 2021

Virker AVT? En komparativ undersøgelse af sproglige færdigheder hos børn med høretab, der har været i AVT-forløb og børn med høretab, der ikke har

En komparativ undersøgelse af sprogfærdigheder hos to grupper børn med høretab i skolealderen. Den ene gruppe har modtaget AVT og vejledning. Den anden gruppe har ikke fået nogen specifik intervention. Derudover sammenlignes de to gruppers sprogfærdigheder med en gruppe børn med høretab fra en norsk undersøgelse.

Forfattere: Sofie Bundgaard og Karen Johanne Klougart Hansen

Årstal: 2020

Oplever de mobning? En kvantitativ afdækning af mobning blandt teenagere med høretab

Specialet undersøger, hvordan en oversat og kulturelt tilpasset version af det amerikanske spørgeskema California Bullying Victimization Scale (CBVS) kan afdække mobning blandt danske unge med høretab i alderen 12-18 år. Resultaterne sammenlignes med en kontrolgruppe af normalthørende jævnaldrende. 

Forfatttere: Pernille Aaby Gade og Lærke Hammer.

Årstal: 2020

Hvor er kuglen? Testning af Theory of Mind hos børn med høretab

 En empirisk undersøgelse, der med udvalgte tests fra et litteraturstudie, tester Theory of Mind hos børn med høretab og en kontrolgruppe bestående af børn med normal hørelse med henblik på at sammenligne deres færdigheder.

Forfattere: Henriette Wahlstrøm og Mads Berglund Petersen
Årstal: 2017

Hvor blev de af? -En komparativ undersøgelse af habiliteringstilbud og det sproglige udbytte hos danske børn med høreapparater

 En empirisk undersøgelse der sammenligner det sproglige udbytte hos børn med høreapparater, der har modtaget en dansk standard habilitering med børn, der har modtaget et specifikt habiliteringstilbud, AVT, og sammenligner sprogniveauet med en gruppe normalthørende.

Forfattere: Sigga Sander Andersen og Natalie Haahr Lund
Årstal: 2017

 

Kan en teknisk fejl være blød? En undersøgelse af prævalensen for soft failure i cochlear implantater hos børn, samt hvilken påvirkning soft failure kan have på et barns sproglige udvikling

Soft failure problematik er en sjælden fejltilstand, som kan opstå i den implanterede del af et Cochlear Implant (CI). Denne tilstand bevirker, at barnet med CI ikke modtager det ønskede lydlige input, som er nødvendig for at underbygge den auditive og sproglige udvikling. I dette speciale undersøges forekomsten af sådanne rapporterede soft failure problematikker udformet som et litteraturstudie. Hertil udforskes og identificeres karakteristika for disse fejltyper samt mulige prognoser for børns sproglige udvikling i den forbindelse både før, under og efter reimplantation. Studiet suppleres med et empirisk casestudie, hvor det undersøges, hvorledes et 5-årigt barn udvikler sit præverbale sprog efter reimplantation på baggrund af mistanke om soft failure.
Forfatter: Lena Havtorn Jensen
Årstal: 2016

 
Forældreopfattelser af et Auditiv Verbal Terapi-forløb i en dansk kontekst

 Specialet fokuserer på forældrene i et AVT-forløb. Hvordan opfatter og vurderer de et dansk AVT-forløb? Forstår de metodens mål? Er AVT kun for ressourcestærke forældre? Er der forskel på forældreopfattelser af AVT i forhold til barnets høreteknologi (CI vs HA/Bahs)? Og kan denne amerikanske metode uden videre implementeres i en dansk kontekst?
Forfatter: Helle Vagner Petersen
Årstal: 2016

Mere AVT? – Et empirisk studie der undersøger udbyttet af Auditory-Verbal Therapy (AVT) i vurderingen af alderssvarende sprog hos børn med høretab

 Specialet tager udgangspunkt i Decibels AVT-forskningsprojekt. Det undersøger effekten af AVT hos seks børn med høretab ved at sammenligne resultater af tre tale- og sprogtest med resultaterne fra en kontrolgruppe af seks alderssvarende normalthørende børn. Formålet med specialet er dermed at undersøge, hvordan børnene med høretab klarer sig sprogligt sammenlignet med alderssvarende normalthørende børn efter et års AVT-forløb.
Forfattere: Matilde Grønborg Sandvej og Maria Elleby Mølbæk
Årstal: 2016

Målet er AVT – en empirisk undersøgelse af målfastsættelse i Auditory-Verbal Therapy (AVT) i en dansk kontekst 

En spørgeskemaundersøgelse afdækker målfastsættelse i dansk av-praksis. Det afdækkes, hvilke udviklingsskalaer og testnormer, som danske av-praktikere anvender, og hvilken holdning, de har til anvendelsen af udenlandske materialer i målsætningsarbejdet.
Forfattere: Tenna Petersen og Lone Jantzen
Årstal: 2014

Pragmatisk intervention

Et kvalitativt studie af aktiviteter målrettet pragmatiske færdigheder afprøvet på to børn med cochlear implantater.
Forfattere: Henriette Kragh og Henriette Bach Andersen
Årstal: 2014