Høretekniske hjælpemidler i skolen
Høretekniske hjælpemidler i skolen hjælper dit barn til at høre, hvad både lærere og de andre elever siger. Der findes mange forskellige typer af høretekniske hjælpemidler.
CI, høreapparater eller Bahs er ikke altid tilstrækkelig i nutidens klasseundervisning med aktivt deltagende elever, Cooporative Learning og fysisk aktivitet. Selv i klasser med optimal akustisk dæmpning og sikker lærerstyring er høretekniske hjælpemidler afgørende for, at barnet med høretab hører, hvad der bliver sagt – ikke kun af læreren, men også af de andre elever.
Der findes mange forskellige typer af høretekniske hjælpemidler, og det er en individuel vurdering, hvad dit barn har behov for. Du kan læse mere om de vigtigste typer af hjælpemidler her:
Det er tale-hørekonsulentens opgave at vejlede skolen omkring anskaffelse og brug af høretekniske hjælpemidler til dit barn, men det er Decibels erfaring, at opgaven forvaltes meget forskelligt rundt omkring i kommunerne. Decibels forskningsprojekt IHEAR - I skole med høretab har afdækket, at omfanget og kvaliteten af høretekniske hjælpemidler på skolerne er meget varierende. Der findes i øjeblikket ingen fast landsdækkende procedure for anvendelse af høretekniske hjælpemidler, og der mangler kvalitetssikring på området. Derudover er der en skæv fordeling af midler i forhold til privatskoler og almene folkeskoler fordi finansieringen af høretekniske hjælpemidler er forskellig.
For lærere og forældre uden særligt kendskab til teknologien er det en næsten umulig opgave at kontrollere, at barnet med høretab får stillet de rette høretekniske hjælpemidler til rådighed, og at de fungerer, som de skal. Derfor er det en god idé, at du som forælder forholder dig kritisk - stil gerne spørgsmål til udbyderen af de høretekniske hjælpemidler og tag dit barn alvorligt, hvis det giver udtryk for, at lyden er dårlig.
Læs mere om tale-hørekonsulentens rolle her: