Sagsbehandler
En sagsbehandler er en medarbejder i kommunen, som behandler din og dit barns sag og rådgiver dig om rettigheder og muligheder for støtte.
Det er vigtigt, at du kontakter din kommune og beder om at blive tilknyttet en sagsbehandler, når dit barn får konstateret et høretab.
Din sagsbehandler, som typisk er uddannet socialrådgiver, skal vejlede dig om kommunens tilbud og behandle dine ansøgninger om støtte til f.eks. merudgifter og tabt arbejdsfortjeneste.
Kommunen har pligt at kende til høretab generelt og at indhente konkrete oplysninger om dit barn for at kunne give dig den bedste sagsbehandling. Men i praksis ved din sagsbehandler ofte meget lidt om høretab - og derfor er det dig, der skal være opsøgende og sørge for at give sagsbehandleren relevante oplysninger om dit barn, dit barns høretab og din familie. Hermed sikrer du, at der bliver truffet afgørelser ud fra et så bredt og nuanceret grundlag som muligt
Sagsbehandleren sidder ofte i kommunens familieafdeling eller handicapenhed – det er forskelligt fra kommune til kommune. Det er sagsbehandleren, som ud fra relevante oplysninger om dit barn bl.a. bevilger:
- Merudgifter
- Tabt arbejdsfortjeneste
- Behandlingsmæssig friplads
- Hjælpemidler
Sagsbehandleren har pligt til at indhente de nødvendige oplysninger om dit barn fra relevante fagpersoner. Ofte vil det dog desværre være sådan, at du selv må sørge for at skaffe en udtalelse eller vurdering fra f.eks. tale-hørekonsulenten i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) i kommunen, for at kunne ansøge om støtte til forskellige tiltag via sagsbehandleren. Så selvom de sidder under samme tag, så kan du ikke forvente, at de to funktioner samarbejder og deler viden.