Ung dreng. Han har en blå t-shirt på. Han går udenfor. Han kigger sig over skulderen og smiler.

Vedligeholdelse, fejlfinding og reparation

Her kan du læse mere om vedligeholdelse af CI samt om hvad du kan gøre, hvis dit barns CI ikke virker.

Sådan vedligeholder du CI

  • Husk at skifte mikrofon-filtrene ca. hver 3. måned

  • Undgå at udsætte processoren for direkte varme eller stærkt sollys – så læg den ikke fra dig et meget varmt sted

  • Tag processoren af, når dit barn får creme på og plejeprodukter i håret

  • Tag CI’erne af inden bad – med mindre dit barn bruger en badeløsning, når de går i bad. Bliver CI’erne våde, så skal de i tørrekassen i 12 timer

  • Er der kommet sand eller andet snavs i CI’erne, så tør dem af med en fugtig klud og læg dem i tørrekassen. 

  • Husk at lægge CI’erne i tørrekasse natten over – og tag batteridelen af. Tørrebrikken, som ligger nede i tørrekassen, skal udskiftes hver anden måned for at kunne fungere optimalt

Kilde: Danaflex

5 lette råd, hvis CI-processoren ikke virker: 

  • Prøv at skifte batterierne – nye batterier kan nogle gange være defekte
  • Tjek, at de forskellige dele sidder ordentligt sammen og at kablerne er ordentligt tilkoblet
  • Tjek for synligt defekte kabler
  • Læg processoren i tørreboksen, hvis den har været udsat for fugt
  • Tjek om der er lyd igennem ved hjælp af monitor earphones

Hjælper det ikke, så kontakt det CI-center og den tekniker, jeres barn er tilknyttet: 

Mor, pige på 5 år og AVT-terapeuten går på en gang på audiologisk afdeling. Pigen og AVT-terapeuten går forrest og taler sammen.

Her finder du kontaktinformationen på CI-centrene, AVT-centrene og de audiologiske afdelinger.

I weekender og på helligdage skal I kontakte de enkelte firmaer på deres nød/vagttelefoner i tilfælde af processornedbrud:

  • For MED-EL-brugere, MED-EL, vagttelefon: +45  53 77 85 00
  • For Cochlear-brugere, Cochlear Denmark A/S, vagttelefon: +45 24 43 47 77  
  • For Advanced Bionics-brugere, Advanced Bionics, vagttelefon: +45 63 42 42 52 el. SMS: 61 22 59 28
  • For Oticon Medical-brugere, vagttelefon: +45 39 17 72 00 el. SMS-nr. 51 67 41 00.

HUSK altid at have de nyeste maps (programmer) på en USB-nøgle, så du kan få den bedste hjælp.

Læs mere om fejlfinding på Cochlear-produkter her

Læs mere om fejlfinding på Advanced Bionics-produkter her

Læs mere om fejlfinding på MED-EL-produkter her

Læs mere om fejlfinding på Oticon Medical-produkter her

Vær opmærksom på, at stød fra elektriske hegn, el-kirurgi og direkte kraftige eller gentagne slag på operationsområdet kan ødelægge elektroderne.