Nyt fra IHEAR

Her kan du læse tidligere nyheder vedr. IHEAR.

3.01.2022 

Ung pige. Hun har en hvid bluse på. Hun er i skole. Hun skriver på et stykke papir med en blyant. Hun kigger på kameraet og smiler.
Nyhed

Kompendiet ”I skole med høretab” er skrevet til lærere og andre fagfolk, som arbejder med skolebørn med høretab. "I skole med høretab" er nu tilgængelig både som e-bog og i papirform.

20.06.2021

På Decibels familiekursus for børn med høretab 5-14 år og deres forældre 19.-20. juni 2021 var IHEAR selvfølgelig også på programmet.  Audiologopæd, cand.mag., LSLS Cert. AVT Jane Lignel Josvassen fra Decibels Videnscenter fremlagde i to præsentationer de vigtigste resultater og konklusioner fra projektet nu, hvor IHEAR nærmer sig sin afslutning.  

Se præsentationerne her

27.05.2021

Den nye generation af børn med høretab har potentialet til at starte i skole, gennemføre en uddannelse og senere blive aktive deltagere på arbejdsmarkedet på lige vilkår med deres jævnaldrende normalthørende, lyder konklusionen i en netop publiceret artikel i Journal of Clinical Medicine med Lone Percy-Smith som hovedforfatter. Artiklen er baseret på observationer og viden fra IHEAR og kan læses her: 

11.12.2020

Decibels årlige medlemsmagasin er på gaden - og hovedtemaet er IHEAR. Du kan bl.a. læse om de foreløbige resultater og konklusioner på forskningsprojektet og blive klogere på: 

  • hvordan børnene i IHEAR klarer sig sprogligt, høremæssigt og socialt 
  •  best practice-observationer fra skolerne
  • hvordan resultaterne fra IHEAR skal formidles, og hvad vi kan bruge dem til

Læs bladet her (kræver medlems-login) eller bestil det i vores webshop

14.08.2020

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

 

Hvordan skaber vi de bedste betingelser for børn med høretab i skolen? I denne film giver en skolelærer, en forælder til et barn med høretab, børn og Decibels forskere gode råd og vejledning til alt fra den gode skolestart til høretekniske hjælpemidler. Filmen er lavet med udgangspunkt i Decibels forskningsprojekt IHEAR – i skole med høretab. Filmen henvender sig til forældre til børn med høretab, de lærere, som skal undervise dem i skolen, og til tale-hørekonsulenter, som vejleder skolen om godt lyttemiljø.

Filmen har danske undertekster, som kan slås til og fra nederst i videoen. 

01.05.2020

Ny viden fra IHEAR er blevet indarbejdet i Undervisningsministeriets ”Viden om”-serie, som er en vejledning til lærere om inkluderende læringsmiljøer og består af film, cases, informationsmateriale mm. Du finder materialet her.

15.02.2020

Portræt af Lone Percy-Smith, forskningsleder i Decibels videnscenter

Skolebørn med hørenedsættelse færdes i miljøer, hvor støj, akustik og andre forhold kan gøre dagligdagen udfordrende.

30.01.2020

Skolebørn med høretab færdes i miljøer, hvor støj, akustik og andre forhold kan gøre dagligdagen udfordrende. Men hvor meget betyder høretabet i en børne-hverdag med læring, venner og fritidsaktiviteter? Det skal Decibels forskningscenters store IHEAR-projekt gøre os klogere på. Holdet bag IHEAR har fået en artikel i Ugeskrift for Læger: 

26.06.2019

IHEAR-projektet er nu allerede halvvejs. Derfor er der blevet udarbejdet en midtvejsevaluering, som er bygget op om projektets fem specifikke mål indenfor områderne sprog- og læseudvikling, pragmatik/social interaktion, høreteknologi, trivsel og implementering af en auditiv verbal praksis (AVP) i skoleregi.

Her kan du læse mere om de overordnede resultater for hvert mål og erfaringer fra projektet, der kan knyttes til målene: 

14.12.2018

Over 150 deltagere var med, da Decibels årlige konference om høretab løb af stablen på Hotel Storebælt i Nyborg i november måned. Konferencen bød bl.a. på præsentation af de foreløbige resultater fra Decibels forskningsprojekt IHEAR, en paneldebat om høretekniske hjælpemidler i skolerne og en række fordybelsesspor om akustik, praktiske erfaringer med høreteknik og tværkommunalt samarbejde. Læs mere om konferencen her: 

Paneldebat på New Nordic Hearing konferencen
Nyhed

Decibels konference New Nordic Hearing blev afholdt på Hotel Storebælt i Nyborg d. 15. november 2018.

 

16.08.2018

IHEAR i TV2 Nyhederne

D. 16.8. havde TV2 et indslag om IHEAR projektet i 22-nyhederne. Indslaget satte fokus på, at de fleste børn med høretab i dag bliver inkluderet i det almene skoletilbud. Børnene har dog brug for forskellige tiltag for at kunne få det samme faglige input og mulighed for socialt samvær som deres jævnaldrende kammerater med normal hørelse. I indslaget blev brugen af elevmikrofoner fremhævet som en af de ekstra indsatser, der skal til for at opnå en vellykket inklusion af børn med høretab.

Still-foto fra TV2 Nyhederne med overskriften "Mikrofoner hjælper døve i skolen"

13.12.2018

IHEAR-projektet har været i gang i et års tid

I snart et år har Decibel i samarbejde med IHEAR-projektets fire øvrige projektpartnere haft fokus på praksis i grundskolens indskoling for elever med høretab. 47 børn og deres forældre deltager i projektet sammen med deres skoler og børnehaver for de børn, der endnu ikke er begyndt i skole. Desuden er der en normalthørende kontrolgruppe på 30 børn. I studiet deltager ca. 250 respondenter og det er dermed et af de største studier med dette fokus på verdensplan.

IHEAR-projekt har fokus på barnet med høretab, barnets forældre og barnets lærere

Forældrene modtager sammen med deres barn undervisning og vejledning baseret på auditive strategier og teknikker for at fremme eller fastholde en fortsat talesproglig udvikling. Der arbejdes med fokus på fire udviklingsområder:

  • Kognition
  • Auditive færdigheder
  • Social trivsel
  • Tale og sprog

Hvert barn er tilknyttet en specifik AV-underviser/vejleder, som de ser 2-4 gange årligt – alt efter barnets behov – gennem 3 år. 42 familier er tilknyttet AV-underviserne i Decibel i Hellerup – heraf tre familier fra hhv. Norge, Sverige og på Færøerne. Fem familier er tilknyttet audiologisk klinik/Vestdansk CI-center på Aarhus Universitetshospital.
Alle familier og børn har været til første undervisning og vejledningssession og anden runde er netop gået i gang. Barnet bliver testet en gang om året efter en fast testprotokol og resultaterne herfra bliver brugt til at evaluere på IHEAR-projektets indsats og aktiviteter.

Børnene gennemgår desuden en gang årligt to audiometriske test, som bliver udført af Oticon Medical hos Oticon. Der laves både aided threshold og en sætningsbaseret taleaudiometrisk test i støj (Dantale 2).
Sidste uge af november deltog forældrene i et dagskursus, hvor de fik præsenteret de første resultater fra de audiometriske tests, viden omkring høretekniske hjælpemidler, viden om hvordan der arbejdes med sprog i skolen og observationer fra efterårets feltarbejde på børnenes skoler og institutioner.  72 forældre deltog på dagen.

To gange årligt er AV-underviserne ude på børnenes skoler eller institutioner og observere og vejlede. Som minimum deltager barnets kontaktlærer i denne vejledning, men mange skoler og institutioner har valgt at inddrage både pædagoger og øvrige lærere fra teamet omkring barnet. Det er en travl hverdag, vi træder ind i, og projektets aktiviteter er derfor forsøgt tilrettelagt, så de bedst muligt tager hensyn til det. Vi er overvejende blevet taget godt imod – og med ca. 30 besøg med systematisk har vi allerede lært meget på godt og ondt.

Udover at deltage i to årlige vejledninger skal barnets kontaktlærer en gang årligt udfylde et spørgeskema, hvor læren scorer eleven med høretab i sammenligning med elevens klassekammerater.

I sidste uge af november var lærerne inviteret til et heldagskursus, hvor der blev sat fokus på hjernen som fundament for auditiv udvikling, høretekniske hjælpemidler, auditive strategier og teknikker samt observationer baseret på feltarbejdet ude på skolerne og i institutionerne.

Samarbejde med lokal talehørekonsulent

I opstarten af projektet blev det tydeligt, at det er vigtigt at indtænke den lokale talehørekonsulent i projektet i den forstand, at der bliver delt viden – dels fra projektet – og specifikt på det enkelte barn. Der er derfor blevet holdt et informationsmøde for talehørekonsulenter, der har børn med i projektet i det tidlige efterår og et nyt er planlagt til afholdelse medio januar 2018. Dette bliver prioriteret for at sikre, at viden bliver delt og kommer ud til de parter, der er omkring børnene. Samarbejdet med lokal talehørekonsulent forudsætter forældres samtykke.

Det er vigtigt at understrege fra IHEAR-projektet, at indsatsen herfra IKKE erstatter den vejledning som lokal talehørekonsulent yder til barn, forældre og skole. Med andre ord – den lokale talehørekonsulent skal fortsætte sit arbejde som altid.

Børn med yderligere vanskeligheder end deres høretab

I projektet deltager godt 20% af børn, som udover deres høretab har en anden diagnose. For nogle børn betyder det, at deres øvrige vanskeligheder kan influere på muligheden for at udvikle auditive færdigheder, sprog og tale – for andre har det ingen betydning herfor. For alle børnene gælder, at de skal opleve at have samme muligheder som deres normalthørende jævnaldrende med samme diagnose. Dog altid med det enkelte barns egne ressourcer for øje.

I tidligere studier og nedslag i børnegruppen i Danmark (se blandt andet Decibels forskningsprojekt om AVT som metode) har der ligeledes været godt 20% af børn med andre vanskeligheder end deres høretab. Vi vurderer derfor, at børnegruppen i IHEAR-projektet afspejler den samlede målgruppe af børn med høretab.

Følgegruppe og styregruppe

I følgegruppen er repræsenteret parter fra høreområdet: Det drejer sig om PPR, repræsentanter for de højt specialiserede vejledningstilbud, Socialstyrelsen, ALF, skolelederforeningen samt skoleledere som deltager i projektet. Følgegruppen mødes en gang årligt med det formål at få faglig sparring og senere at få viden fra IHEAR-projektet forankret i praksis. Første møde blev afholdt i november måned.

Styregruppen er projektets øverste beslutningskompetence og mødes halvårligt for at sikre, at projektet stadig er relevant og bevæger sig i den rigtige retning. I styregruppen er projektpartnerne (Oticon/Oticon Medical, Rigshospitalet, Region Hovedstadens Kommunikationscenter, Aarhus Universitetshospital og Decibel) hver repræsenteret med to deltagere. Desuden sidder Innovationsfondens investment manager med. Søren Kamaric Riis fra Oticon Medical er formand for styregruppen.