Venstre øre - baby

Regeringen varsler en halvering af kandidatuddannelsen på Audiologopædi

Nyhed

Det får konsekvenser for børn med høretab, hvis den varslede halvering af kandidatuddannelsen på Audiologopædi gennemføres.

Decibel er en landsforening for børn og unge med høretab og deres familier. Foreningens primære formål er at sikre de bedste vilkår for børn og unge med høretab i Danmark, så de får mulighed for at udvikle deres fulde potentiale og opnå samme muligheder som deres normalthørende jævnaldrende under hensyntagen til det enkelte barns forudsætninger. Det indebærer også at oplyse og påvirke de politiske beslutningstagere for at sætte høretab hos børn og unge på den politiske dagsorden. Ikke mindst når der lanceres tiltag, som kan have store negative konsekvenser for børnene med høretab.

Regeringen er i disse dage i gang med at halvere kandidatuddannelsen på 29 uddannelser.
Ifølge DM Akademikerbladet er Audiologopædi blandt de uddannelser, der vil blive ramt af reformen – på trods af, at netop Audiologopædi er den humanistiske uddannelse med lavest ledighed og stort set ingen arbejdsløse 1 år efter endt uddannelse (kilde: DI).

Børn med høretab kræver en kompleks indsats og specialiseret audiologopædisk viden både inden for det sundhedsfaglige område (f.eks. ørets anatomi, fysiologi, neurologi og audiometri), det sproglige område (f.eks. opfattelse og udtale af sproglyde) samt det tekniske område (f.eks. den nyeste viden om høreapparater, CI og andre høretekniske løsninger).

Skærer man i en så kompleks uddannelse som audiologopædi, der adskiller sig fra mange andre universitetsuddannelser ved at være en både sundhedsfaglig og humanistisk uddannelse, vil det selvsagt få alvorlige konsekvenser for uddannelsens sammensætning og for de kvalifikationer, som de studerende kan få igennem uddannelsen - og dermed i sidste ende alle de borgere, der i fremtiden for brug for audiologopædisk bistand. Kompetencer og fagområder må skæres, hvis uddannelsen forkortes eller omlægges til en erhvervskandidat. Dette ville f.eks. kunne betyde, at de hørefaglige kompetencer må reduceres til stor skade for de børn, som har brug for en tidlig og højtspecialiseret indsats for at kunne udvikle sig bedst muligt høremæssigt og sprogligt.  Potentielt kan ændringerne f.eks. medføre, at en dansk kandidatuddannelse i audiologopædi fremadrettet ikke vil være adgangsgivende til den internationale efteruddannelse af AVT-terapeuter. Dette vil få store negative konsekvenser for børnenes høremæssige og sproglige udvikling.

Derfor er Decibel indgået i et samarbejde med bl.a. Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Audiologopædisk Forening (ALF), European Speech and Language association (ESLA) m.fl. interesseorganisationer om et opråb.

Audiologopædens betydning for børn med høretab

Stella er mor til en dreng med høretab og skriver således om vigtigheden af dygtige audiologopæder:

Min søn er født døv, men blev opereret med CI (cochlear implant), så han i dag både kan høre og tale. Han er 12 år og fuldt inkluderet i den lokale folkeskole. Men det har betydet, at han og vi forældre har haft brug for stor hjælp til at udvikle hans nye hørelse og udvikle et sprog. Det betyder, at vi gennem hele hans barndom har været i kontakt med flere audiologopæder fra flere sektorer. Dels på hospitalet, hvor der er ansat audiologopæder til behandlingen af børn med høretab. Her oplevede vi audiologopæder med et kæmpe engagement i os som familie og med en ekstremt høj faglighed – dels en kæmpe indsigt i både den medicinske del af et høretabs betydning, en bred viden om de bedste og nyeste behandlingsmetoder og en stor pædagogisk ekspertise ift. at støtte os forældre i, hvordan vi kunne stimulere vores barns hørelse og sprog. De fulgte hans udvikling tæt og tilpassede løbende indsatsen, så forløbet hele tiden støttede ham bedst muligt.

Efterfølgende blev han tilkoblet en audiologopæd i kommunens PPR-afdeling, først i hans tid i daginstitution og siden i skolen. Her har vi også oplevet en utrolig stærk faglighed omkring høretab og høretabets betydning for læring og sociale relationer, og viden om hvordan personalet omkring ham bedst støttede ham i hans udvikling. Derudover også indsigt i de hjælpemidler såsom højtalere mv., der støtter hans læring samt rådgivning til lærerne om, hvordan disse anvendes i undervisningen.

Min søn er i dag meget velfungerende, trives socialt og er fagligt med i skolen. Jeg er helt overbevist om, at min søn er nået så langt på grund af de ekstremt dygtige audiologopæder, der har hjulpet os og ham.
Stella, mor til en dreng med høretab

Min søn er i dag meget velfungerende, trives socialt og er fagligt med i skolen. Jeg er helt overbevist om, at min søn er nået så langt på grund af de ekstremt dygtige audiologopæder, der har hjulpet os og ham. Og det er min vurdering, at den høje faglighed, vi har oplevet hos de audiologopæder, vi har mødt, er betinget af en uddannelse af ekstremt høj kvalitet og med bredt fagligt indhold. Jeg finder det stærkt bekymrende, hvis man reducerer uddannelsen med et år. En audiologopæd skal have en meget bred faglighed – både i forskellige målgrupper, aldersgrupper, diagnoser mv. og dette indenfor flere videnskabelige discipliner. Hvis man reducerer indholdet i uddannelsen, risikerer man at forringe kvaliteten i behandlingen og dermed, at eksempelvis børn med høretab ikke kommer til at klare sig lige så godt. 

Frederikke er også mor til en søn med høretab, og hun beskriver audiologopædens betydning således:

Vi blev i 2017 forældre til en dreng med høretab. En dejlig dreng, der på nuværende tidspunkt trives og udvikler sig positivt. Det har dog også været en lang proces, både at lære hvordan vi bedst støtter vores søn bedst muligt i hans udvikling, men også med flere kampe ift. at få hjælp fra vores bopælskommune. 

I alle disse processer har audiologopæder ansat på hhv. Rigshospitalet og i PPR spillet en vigtig og betydelig rolle. De hjælper os kort sagt med at mestre forældrerollen til et barn med høretab og sikre de bedste vilkår for vores søn i et hørende samfund. Det er igennem AVT-forløbet, at vi som forældre har lært at mestre rollen som sproglige forbilleder for vores barn med værktøjer, som vi kan bruge videre frem gennem hans liv. Samtidig har vi haft en tæt sparring om vores søns hørelse og tekniske udstyr, som vi har skulle sætte os ind og lære alle de signaler, der kan indikere at han ikke hører optimalt. Hele tiden med det fokus på at væres søn skal have muligheden for at opnå sit fulde potentiale – på lige fod med normalthørende børn.

Sideløbende med vores deltagelse i AVT-forløbet i Region Hovedstaden har audiologopæder ansat ved PPR i vores bopælskommune vejledt og undervist personale i først daginstitution og nu skole i, hvordan de skaber de bedst mulige rammer for vores søn, så han kan indgå i et normalt børneliv på de bedst mulige vilkår. Den faglige viden og kendskab til høretabsområdet, som denne faggruppe besidder, er uvurderlig for familier med børn med høretab. Vi forældre trækker på deres ekspertise og erfaring – ikke blot inden for familiens rammer, men også når der skal kæmpes kampe om fx tabt arbejdsfortjeneste, støtte til inklusion i normalthørende miljøer mv.

En del medarbejdergrupper rundt omkring i kommunerne, i institutioner og uddannelsesregi tror fejlagtigt, at disse børn er ”kureret”, når blot de har fået deres høreteknologi. Det er kun grundet den ekspertise, som audiologopæder besidder og har bidraget med, at vi fik omstødt kommunens afgørelse om tabt arbejdsfortjeneste. Det er kun grundet dygtige audiologopæder, at vores søn forhåbentligt får en god inklusion i den lokale skole, da de hjælper med at sikre at klasserummet og fritidshjemmet har et lyttemiljø, som gør det muligt med brug af fx høretekniske hjælpemidler. Det er kun grundet dygtige audiologopæder, at vores søn har fået tilbudt et fleksibelt tilbud om støtte, således at skolen har fået allokeret flere ressourcer, så de kan skabe det læringsrum, som vores søn kan trives i.

Det er min store bekymring, at uden dygtige, veluddannede audiologopæder risikerer man at tabe børn med høretab (og deres familier) på gulvet, så den kamp og de ressourcer, samfundet i første omgang har investeret i at sikre disse børn lige muligheder for at indgå og bidrage til samfundet er spildt​​
Frederikke, mor til en dreng med høretab

Det er min store bekymring, at uden dygtige, veluddannede audiologopæder risikerer man at tabe børn med høretab (og deres familier) på gulvet, så den kamp og de ressourcer, samfundet i første omgang har investeret i at sikre disse børn lige muligheder for at indgå og bidrage til samfundet er spildt, som for eksempel det 3-årige AVT-forløb, hvor 83% af de deltagende børn udvikler aldersvarende talesprog efter 3 år.

Vil du vide mere? 

Hvis du vil vide mere om audiologopædens rolle i indsatsen omkring børn med høretab, er du velkommen til at kontakte audiologopædisk konsulent i Decibel Mette van Amerongen på mail: mette@decibel.dk eller telefon: 26714236