skateboard med fødder på

Ny viden om udfordringer og behov hos studerende på videregående uddannelser

Nyhed

To nye udgivelser sætter fokus på studerende med funktionsnedsættelser som f.eks. høretab.

Nyt vejledningsmateriale til medarbejdere på videregående uddannelser

Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM, har i februar 2022 udgivet et materiale målrettet  undervisere, vejledere mm. på de videregående uddannelsesinstitutioner. Materialet skal klæde de ansatte på til at støtte studerende med fysiske eller psykiske funktionsnedsættelser i deres uddannelsesforløb. I materialet findes bl.a. information om høretab og gode råd til f.eks. gruppearbejde, eksamen og andre opmærksomhedspunkter. Du finder materialet her

Ny rapport om bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i februar 2022 udarbejdet en rapport om vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser på de videregående uddannelser. Rapporten handler ikke specifikt om høretab, men rummer en række anbefalinger til, hvordan der generelt kan skabes bedre vilkår for alle studerende med funktionsnedsættelser. Fire centrale anbefalinger i rapporten er: 

  • øget inddragelse af de studerende både før og under studiestart
  • bedre tilgængelighed i læringsmiljøerne
  • mere kontinuerlige støtte- og studieforløb med den studerende i centrum
  • bedre muligheder for at skabe mere fleksibilitet med henblik på at den studerende skal kunne følge et fuldtidsstudium

 

Rapporten er en del af opfølgningen på en handicappolitisk aftale på uddannelsesområdet, der blev vedtaget af Folketinget i 2021 og baserer sig på blandt andet registerdata. På baggrund af rapporten starter nu en række politiske forhandlinger om forbedring af vilkårene. 

Rapporten rummer også en henvisning til et såkaldt hyrdebrev, som tidligere er udsendt af Uddannelses- og Forskningsministeriet. Hyrdebrevet skal sikre, at universiteter og andre videregående uddannelsesinstitutioner overholder Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet og FN’s Konvention om Rettigheder for Personer med Handicap, som altså også gælder for studerende (se evt. Beskæftigelsesministeriets Vejledning om lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.).

Hyrdebrevet skal minde sagsbehandlingen på uddannelsesstederne om at overholde den gældende lovgivning. Det betyder f.eks., at studerende kun behøver at oplyse om deres funktionsnedsættelse én gang, og at uddannelsesstedet derefter har ansvaret for at tilbyde hensigtsmæssige tilpasninger til den enkelte studerende - f.eks. hvis man som studerende med høretab har behov for at gå til eksamen på særlige vilkår med høretekniske hjælpemider, ekstra prøvetid el.lign.  Du kan som studerende henvise til hyrdebrevet, hvis du oplever vanskeligheder i samarbejdet med dit uddannelsessted og f.eks.  bliver bedt om at  søge om aflægge prøve på særlige  vilkår hver gang, du skal til eksamen - én gang er tilstrækkeligt.