AVT-terapeut og lille dreng sidder ved bord. Drengen har grøn t-shirt på. Terapeuten har sort skjorte på. De kigger ned i en gul æske. Faren sidder ved siden af.

AVT-session med Jane i Decibel-villaen (arkivfoto). Jane ser frem til fysiske AVT-sessioner igen, når forholdene tillader det, men tror også, at vi kommer til at se mere til telebaseret AVT i fremtiden.

Telebaseret AVT – når store udfordringer giver nye muligheder

Nyhed

Corona-krisen har sat fart i udviklingen af telebaseret AVT. AVT-terapeut Jane Lignel Josvassen, som er ansat i Decibel og på AVT-centret i Gentofte, fortæller her om sine erfaringer.

Hvad er dine erfaringer med telebaseret AVT?

I løbet af de senere år har jeg lavet telebaseret AVT med nogle enkelte familier, men mine erfaringer er baseret på meget forskellige vilkår. Én af familierne kendte f.eks. til AVT fra tidligere forløb med en ældre søskende, så tilgangen var ikke ny for dem. En anden familie havde jeg i et AVT-forløb med en kombination af sessioner, hvor vi skiftevis mødtes via skype og ansigt til ansigt. Der er også stor forskel på, om man har mødt hinanden i virkeligheden først, eller om man skal starte et telebaseret AVT-forløb op uden at have mødt hinanden ”face to face”. På den måde bygger mine erfaringer på meget forskellige situationer.

Generelt har vi jo i Danmark meget begrænset erfaring med telebaseret AVT, fordi det jo kun er i løbet af de sidste par uger, vi på AVT-centrene har arbejdet målrettet med at kunne tilbyde det til flere familier. Det er en ny måde at arbejde på, og derfor kræver det selvfølgelig mere forberedelse end sædvanligt. Vi er godt i gang med at få udviklet nye redskaber og bliver bedre og bedre – men vi er stadig i en eksperimenterende fase. Vores tilgang til AVT er selvfølgelig uændret, men vores læringskurve er meget stejl lige nu, fordi vi hele tiden bliver udfordret på det vi ”plejer” at gøre og skal finde nye metoder og muligheder.

Hvor henter I viden og inspiration?

I lande som Australien og USA har telebaseret AVT i lang tid været brugt meget, især pga.  store geografiske afstande. Lige nu er der stor efterspørgsel på viden om tele-AVT over hele verden pga. den aktuelle corona-situation, så derfor bliver der udbudt webinarer og online foredrag, som AVT-terapeuter kan deltage i for at få konkrete værktøjer og praktiske tips til arbejdet. På AVT-centret holder vi også løbende sparrings-møder, hvor vi deler idéer og udveksler erfaringer.

Hvad er fordelene ved telebaseret AVT?

Generelt fungerer det rigtig godt. Det er selvfølgelig de samme auditive teknikker og strategier, vi arbejder med, som vi hele tiden har gjort i AVT. Men set med fagprofessionelle briller kan telebaseret AVT faktisk godt give nye perspektiver på arbejdet med at udvikle børns hørelse og sprog.

Telebaseret AVT kan åbne for en anden type læring end normalt, f.eks. når vi arbejder med Theory of Mind. Theory of Mind er evnen til at kunne forstå andre menneskers tanker og handlinger og danner grundlaget for socialt samspil. Det udvikles gennem opvæksten, sideløbende med den sproglige udvikling, og typisk har børn opnået en vigtig milepæl i udviklingen af Theory of Mind, når de er cirka 3-4 år gamle. I telebaseret AVT kan der opstå situationer, der kan bruges til at belyse barnets udvikling og forståelse for andres perspektiv på en ny måde. Forleden dag havde jeg en telebaseret AVT-session med en familie med et barn på knap 3 år, der gerne ville vise mig en dukke inde på sit værelse. Barnet løb væk fra skærmen ind på værelset og kaldte på mig derinde fra, for at jeg skulle komme og se dukken – men det kunne jeg jo af gode grunde ikke! Det gav anledning til en fin snak, og på den måde kan man faktisk arbejde bevidst med at øve Theory of Mind via telebaseret AVT.

Nogle børn har ikke så meget erfaring i at tale med andre over facetime, Skype osv. Derfor er det jo også en god anledning til at få øvet, hvordan vi bruger sproget og agerer socialt, når vi taler i telefon med hinanden eller mødes online på forskellig vis.

Hvordan fungerer det, at AVT-sessionerne er en del af familiernes hverdag på en ny måde?

I forhold til min opgave med at hjælpe forældrene til at få AVT ind som en naturlig del af hverdagen, kan telebaseret AVT faktisk være en fordel, fordi jeg ikke kan gribe ind eller blande mig på samme måde, som når jeg er fysisk til stede. Jeg er simpelthen nødt til at lade forældre og barn køre øvelsen på egen hånd. Det stiller selvfølgelig krav til, at jeg som AVT-terapeut er god til at guide forældrene til, hvordan de gør det bedst muligt selv.

Dét at opleve barnet på hjemmebane kan også give ny inspiration til, hvordan jeg kan støtte forældrene i at lave AVT i deres eget miljø med de ting, de har til rådighed derhjemme.

Hvad med ulemperne ved telebaseret AVT?

Først og fremmest går der selvfølgelig en dimension tabt, når man ikke er sammen rent fysisk. Jeg går glip af en del informationer, som jeg ellers løbende får under sessionen, og den diagnosticerende tilgang, vi som AVT-terapeuter har til vores arbejde, er lidt sværere at gennemføre.

Telebaseret AVT kan også være en ekstra udfordring i familier, hvor barnet har udtalevanskeligheder, fordi jeg så har sværere ved at vurdere, hvordan barnet klarer sig, hvis forbindelsen ikke er optimal. Her er det så ekstra vigtigt, at jeg som AVT-terapeut får spurgt meget tydeligt ind til de specifikke ting, jeg skal lytte efter, så forældrene kan observere på mine vegne og besvare mine spørgsmål.

Hvilke udfordringer oplever I med teknikken?

En af de store udfordringer er jo selvfølgelig, at teknikken kan drille. Man skal kommunikere via en digital forbindelse, som måske ikke helt er optimal – der kan være problemer med mikrofoner, webkameraer, internetopkobling osv. Lige nu har vi desværre også en stor udfordring i forhold til de familier, der har behov for sprogtolke til AVT-sessionerne. Det mangler vi fortsat en digital løsning på.

Under alle omstændigheder er det jo en stor auditiv udfordring for børnene at skulle lytte via en digital forbindelse. Jeg synes faktisk, at det er utrolig flot, at langt de fleste børn kan gennemføre det – og det siger rigtig meget om, hvor gode lyttefærdigheder, børnene egentlig har.

Hvordan har familierne taget imod telebaseret AVT her under corona-krisen?

Familierne har taget rigtig godt imod det. Langt de fleste har takket ja til at fortsætte deres AVT-forløb på de nye vilkår. Nogle enkelte har bedt om at holde en pause eller vente lidt med næste session, fordi deres barn klarer sig så godt, at der måske ikke er det helt store behov for en session lige nu.

Nogle familier savner selvfølgelig at mødes med mig ”face to face”, men der er faktisk også flere familier, som fortæller, at de er glade for at få nye perspektiver på de aktiviteter og øvelser, vi plejer at lave. Alle har stor forståelse for, at det er en fælles læringsproces, vi er i gang med nu.

Hvad tænker du om telebaseret AVT i fremtiden?

Jeg tror, at vi kommer til at lave mere telebaseret AVT fremover – måske i kombination med fysiske sessioner, så man veksler mellem at mødes online og i virkeligheden.

På sigt skal vi finde en helt stabil platform og de bedst mulige tekniske rammer, så vi slipper for problemer med dårlig forbindelse. Her er vi ikke i mål endnu, fordi corona-situationen gjorde, at vi har været nødt til at kaste os ud i det uden at have rammerne helt på plads først. Men telepraksis jo et stort udviklingsfelt i sundhedsvæsnet generelt lige nu og noget, man arbejder meget med – så der kommer hele tiden ny viden og bedre muligheder, vi kan bygge videre på i fremtiden.