8. juni 2016

Du skal ikke tro på alt, hvad du læser

Her 10 gode råd til dig, der læser forskningsartikler. For det er altid en rigtig god idé at være opmærksom og have antennerne ude, når du læser forskning:

  • Kildens legitimitet – er kilden troværdig? Er kilden f.eks. koblet op på et universitet? Og har kilden tidligere skrevet peerreviewed artikler – altså artikler der er videnskabeligt bedømt
  • Størrelsen på studiet – et stort studie fortæller mere om emnet end et lille med meget få deltagere. De sidste vil ofte kun fortælle noget om de få deltagere
  • Hvornår er studiet lavet? – Der sker meget inden for høreområdet lige nu, så et gammelt studie kan godt være irrelevant i dag
  • Er der nogle åbenlyse bias i studiet? Inden for høreområdet kan en bias være, at studiet ikke har fokus på, hvor gammelt barnet var, da det fik enten CI eller høreapparater?
  • Hvem har deltaget i studiet – altså materialet? – Hvis man vil undersøge den generelle trivsel blandt skolebørn, så duer det ikke, at man f.eks. kun har fokus på børn i specialskoler. Der skal man også huske børn på almindelige skoler
  •  Hvilken metode og tests er brugt? Har man brugt test og metoder, der er relevante for det, man vil undersøge?
  • Studier beviser ikke noget – HUSK- studier beviser ikke noget. De peger på nogle tendenser
  • Anekdoter er ikke evidens – Anekdoter er enkeltstående personlige historier og er dermed ikke evidens. Men de kan supplere evidens
  •  Correlation er ikke det sammen som årsag. Så fordi der er en sammenhæng mellem x og y, så er årsagen ikke fundet

God læselyst:)

 

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Log ind for at skrive en kommentar