hvis du vil læse mere, skal du være medlem og være logget ind. Er du ikke medlem, så bliver du medlem her
Fordi god akustik kan have en afgørende betydning for, hvor godt dit barn hører i et støjfyldt miljø, hvor godt dit barn kan koncentrere sig, og hvor godt dit barn lærer nyt.
En god akustik handler grundlæggende om, at jo mindre efterklangstid, jo bedre, fordi det gælder om at få lyden til at fortone sig i et rum, så den ikke hænger og forstyrrer. Efterklangstiden er den tid i sekunder, det tager for en lyd at falde med 60dB, efter den er stoppet – f.eks. et klap (www.da.wikipedia.org).
Størrelsen og formen på rummet og materialerne – altså overfladerne i rummet, er afgørende for efterklangstiden og dermed for en god akustik. Store lokaler og hårde overflader af beton og murværk giver længere efterklangstid. Et eksempel er en kirke, hvor der er en ’rungende lyd’. Bløde og porøse overflader, giver en kort efterklangstid. Læs mere om efterklangstid her.
Læs mere om Bygningsreglementet.
Bløde dele som gardiner, tæpper, puder, duge på bordene, fletkurve, tennisbolde under stoleben og brug af hjemmesko er de billigere løsninger, og akustikplader, der kan sættes i loft eller på vægge er de dyre løsninger.
Børn med normalhørelse har brug for, at et signal er tre gange højere end baggrundsstøjen for at kunne skelne og forstå det sagte (Chear, AVUK, Children in mainstream Schools, oktober 2015). For voksne er det kun nødvendigt, at signalet er to gange højere. Voksne kan altså ikke bruge sig selv som eksempel, når det skal vurderes, om baggrundsstøjen er ok. Dit barn med høretab vil have ekstra meget brug for et godt signal-støj forhold, fordi det allerede hører gennem teknik. Når dit barn bruger høretekniske hjælpemidler som FM og digitale høreløsninger, vil dit barn opleve en klar forbedring af signal-støjforholdet, som er til stor gavn for dit barns læring i specifikke situationer.