Hverdagen med høretab

Du er her: Forside / Hverdagen med høretab / Sproglig i hverdagen / Theory of Mind – hvad og hvorfor?

Theory of Mind – hvad og hvorfor?

Forestil dig et lille rollespil med to dukker – en dreng og en pige – og derudover to kasser og en bold. Drengen og pigen spiller med bolden, men pludselig siger drengen, at han ikke gider spille bold mere og går hjem. For at drille drengen tager pigen bolden, og lægger den i den modsatte kasse – altså den kasse, som bolden ikke plejer at være i. Hvilken kasse vil drengen kigge efter bolden i, når han vender tilbage?
Hvis dit barn svarer, at drengen vil lede efter bolden i den kasse, som bolden aktuelt ligger i, så har dit barn endnu ikke lært Theory of Mind. Hvis dit barn svarer, at drengen vil lede i den kasse, som bolden plejer at ligge i, så har dit barn udviklet Theory of Mind. Barnet har nemlig forstået, at det selv har viden, altså at pigen har drillet drengen og lagt bolden et nyt sted, som drengen i rollespillet ikke har. Her får du mere viden om Theory of Mind, ligesom du får idéer til, hvordan du træner Theory of Mind med dit barn med høretab.