Fire børn løber med hinanden i hænderne

IHEAR - i skole med høretab

IHEAR-projektet blev gennemført i 2017-2021 af Decibel i partnerskab med Innovationsfonden, Oticon, Aarhus Universitetshospital, Rigshospitalet og Kommunikationscentret i Region H.

Læs tidligere nyheder fra IHEAR her

IHEAR-projektet havde til formål at udvikle en praksis for at sikre, at børn med høretab får de samme muligheder for faglig læring og social trivsel i skolen som deres normalthørende klassekammerater.

Hvorfor et IHEAR-projekt?

Børn med høretab er udfordrede høremæssigt, sprogligt, kognitivt og socialt. Ny høreteknologi, som for eksempel CI og digitale høreapparater, har ændret mulighederne markant for børn med høretab. Børn med alle grader af høretab inkluderes i dag i lokale skoler fremfor som tidligere generationer på specialskoler for børn med høretab. Ved IHEARs start forelå der imidlertid ikke opdateret og evidensbaseret viden om gruppens behov i forhold til vellykket inklusion i skolen. Decibels AVT-forskningsprojekt, hvor 55 børn med høretab fik AVT inden skolestart, viste , at 80% af børn med høretab kan opnå alderssvarende talesprog forud for skolestart. Men børnene har fortsat behov for vedvarende indsats både auditivt, verbalt og høreteknologisk. Børnegruppen er derfor sårbar i forhold til inklusion i skolen, både hvad angår de akademiske krav og den sociale kontekst i skoleregi.

IHEARs vision var, at ingen børn med høretab tabes i skoleregi. Viden fra projektet anvendes til udvikling af interventioner, som kan udligne forskelle mellem børn med høretab og normalthørende børn og dermed reducere personlige og samfundsmæssige omkostninger for børn med høretab.

Hvilke grupper var IHEAR-projektet rettet imod?

I projektet blev der ydet en målrettet indsats til forældre og børn med høretab samt til børnenes primære lærer. Formålet var at arbejde målrettet hele vejen rundt om barnet. De 47 deltagende børn i projektet havde alle dobbeltsidigt høretab, afhjulpet høreteknisk med CI, høreapparater eller Bahs og havde modtaget 3 år med AVT forud for skolestart.

Aktiviteter i projektet

I projektet fik forældrene tilbudt: 

  • Fire årlige sessioner med auditiv vejledning med fokus på opnåelse af individuelle sproglige mål for barnet
  • Årligt kursus med skolerelevant indhold
  • Årlige test af deres barns sproglige udvikling 
  • Årlige høretest med fokus på barnets udbytte af høreteknologi og indstilling af denne

I projektet fik børnenes primære lærer tilbudt:  

  • Halvårlige besøg på skolen med observation i klassen og efterfølgende vidensdeling og feedback til det samlede lærerteam omkring barnet
  • Et årligt kursus for barnets primære lærer med viden om at have en elev med høretab i sin klasse og specifikt om sproglige strategier
  • Løbende dialog via mail og på telefon mellem den primære lærer og den AVT-specialist, som er tilknyttet barnet med høretab

Barnets lærer udfyldte årligt et spørgeskema, hvor han eller hun vurderede barnet i forhold til dets klassekammerater på faglige og sociale parametre. Forældrene forpligtede sig på at indgå i AVT-forløbet samt det årlige kursus og til en årlig høretest. Yderligere gav forældrene samtykke til, at deres barn blev testet, og at testresultaterne kunne anvendes offentligt i anonymiseret form. Der var desuden et elektronisk spørgeskema, som forældrene udfyldte en gang årligt.

Projektpartnere

Projektet blev gennemført i samarbejde mellem Decibel – Landsforeningen for Børn og Unge med Høretab, Oticon, Kommunikationscentret (Region Hovedstaden), Rigshospitalet og Aarhus Universitetshospital. Herudover indgik ca. 40 skoler i projektet. Projektet blev støttet med 6 mio. kr. af Innovationsfonden som en del af deres ’Grand solutions’ program. Oticon Fonden har desuden støttet Decibel med 1.5 mio. kr. Det samlede budget var på 11 mio. kr.

 

IHEAR logo